رمزگشایی از ۲۹ فقره سرقت کابل های برق در طرقبه شاندیز  ساخت دستگاه‌های تولید کمپوست برای استفاده خانگی انفجار مرگبار یک منزل مسکونی در قوچان + تصاویر (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) اعتراف تکان دهنده سازنده واکسن کووید آسترازنکا بعد از ۳ سال ۵۹ داروی جدید تحت پوشش بیمه قرار گرفت شتابزدگی و عجله؛ علت ۸۴ درصد از حوادث برقی خراسان رضوی زمان برگزاری مجدد نوبت اول کنکور ۱۴۰۳ برای داوطلبان سیل‌زده خراسان جنوبی اعلام شد معمای پرونده خونین برادرکشی در مشهد (۱۱ اردیبهشت) معافیت مشمولان ۳۵ساله و دارای ۲فرزند از قانون بودجه حذف شد+سند سارق انباری خانه‌ها دستگیر شد جویدن ناخن با کدام اختلالات سلامت روان ارتباط دارد؟ حمله با شمشیر در لندن یک کشته و چند زخمی بر جای گذاشت نجات ۳ نفر از درون حریق منزل مسکونی توسط آتش نشانان مشهدی (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) راه اندازی «تاکسی هوایی» بین گناباد-مشهد درگیری ۲ همکلاسی در شوش رنگ خون گرفت (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) دستگیری ۵ شرور و مخل نظم و امنیت در مشهد
سرخط خبرها

گفتگو | تبعات نداشتن بیمه شخص ثالث چیست؟ (قسمت اول)

  • کد خبر: ۱۲۱۳۷۲
  • ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۶
گفتگو | تبعات نداشتن بیمه شخص ثالث چیست؟ (قسمت اول)
در صورتی که خودرو شما از سوی پلیس متوقف شود، علاوه بر جریمه نقدی و نمره منفی، خودرو به پارکینگ منتقل خواهد شد. به دلیل اهمیت موضوع بیمه شخص ثالث به سراغ صفیه صلصالی، وکیل و کارشناس ارشد حقوق آمده ایم که شرح گفتگو با وی را در ادامه می‌خوانید.

فرزانه عمادی | شهرآرانیوز - در شرایط نابسامان اقتصادی و هزینه‌های سنگین ناشی از تصادفات رانندگی، بیمه می‌تواند بخش اعظمی از خسارت‌ها را جبران کند. از طرفی بیمه شخص ثالث یکی از الزامات راهنمایی و رانندگی است و در صورت نداشتن آن، پلیس خودرو بدون بیمه را اعمال قانون می‌کند؛ بنابراین اگر برای دریافت و یا تمدید بیمه نامه شخص ثالث اقدام نکنید؛ در صورتی که خودرو شما از سوی پلیس متوقف شود، علاوه بر جریمه نقدی و نمره منفی، خودرو به پارکینگ منتقل خواهد شد. به دلیل اهمیت موضوع بیمه شخص ثالث به سراغ صفیه صلصالی، وکیل و کارشناس ارشد حقوق آمده ایم که شرح گفتگو با وی را در ادامه می‌خوانید.

چنانچه اعتبار گواهی نامه راننده مقصر به پایان رسیده باشد و تصادف منجر به جرح اتفاق افتاده باشد آیا شرکت بیمه، خسارت اتومبیل مقصر را که بیمه شخص ثالث آن اعتبار دارد پرداخت خواهد کرد؟

پایان زمان قانونی اعتبار گواهی نامه دلیل بر ابطال آن نیست و نداشتن اعتبار گواهی نامه در پرداخت خسارت از سوی شرکت‌های بیمه خللی وارد نمی‌کند چنانچه راننده مسبب حادثه در زمان تصادف گواهی نامه اش بدون اعتبار باشد شرکت بیمه خسارت را پرداخت می‌کند. شخص مسبب حادثه می‌تواند برای اعتبار گواهی نامه اقدام کند و خسارت را از بیمه دریافت کند.

با خودرویی تصادف کردم که راننده آن به دلیل مصرف مواد روان گردان قادر به هدایت اتومبیل نبود آیا بیمه شخص ثالث، خسارت تصادف را پرداخت خواهد کرد؟

طبق ماده ۱۵ قانون بیمه شخص ثالث شرکت بیمه مکلف است بدون هیچ شرط و اخذ تضمین، خسارت زیان دیده را پرداخت کند و پس از آن می‌تواند به قائم مقامی شما از طریق مراجع ذی صلاح برای بازیافت تمام یا بخشی از وجوه پرداخت شده به شخصی که موجب خسارت شده است مراجعه کند.

فرانشیز بیمه شخص ثالث چگونه اعمال می‌شود؟

فرانشیز بیمه شخص ثالث به معنای جبران بخشی از خسارت از سوی مقصر حادثه است؛ بنابراین طبق قانون فرانشیز بیمه شخص ثالث به عنوان نوعی جریمه برای آن دسته از بیمه گذاران که با انجام تخلفات رانندگی باعث بروز حادثه و خسارت جانی و مالی می‌شوند، در نظر گرفته شده است؛ و مطابق ماده ۱۴ بیمه شخص ثالث، اگر حادثه تصادفی رخ دهد و کارشناس پلیس راهنمایی رانندگی و یا پلیس راه علت تصادف را در گزارش خود تخلفات رانندگی ذکر کند. در این صورت بیمه ثالث ایران موظف است که بر طبق تعهدات در بیمه نامه ثالث راننده مسبب حادثه، خسارت فرد زیان دیده را پرداخت کند. سپس شرکت بیمه این اجازه را دارد برای بازیافت خسارت پرداخته شده به مقصر حادثه رجوع کند.

آیا تخفیفات عدم خسارت بیمه شخص ثالث در هنگام فروش خودرو قابل نقل و انتقال است؟

ماده ۶ قانون بیمه شخص ثالث بیان می‌دارد فروشنده خودرو می‌تواند تخفیف‌های عدم خسارت بیمه نامه خود را به وسیله نقلیه دیگری از همان نوع که متعلق به خودش است انتقال دهد

چنانچه تمدید بیمه نامه شخص ثالث به تأخیر افتد آیا طبق قانون، شرکت بیمه مجاز به اعمال جریمه از بیمه گذار می‌باشد؟

طبق قانون داشتن بیمه شخص ثالث اجباری است؛ بنابراین در صورت عدم تمدید به موقع این بیمه نامه قانون گذار جریمه تعیین کرده است البته میزان دقیق آن از سوی شرکت بیمه محاسبه می‌شود که جرم‌های دریافتی از بیمه گذاران از سوی شرکت‌های بیمه به طور کامل به حساب صندوق تأمین خسارت‌های بدنی واریز می‌شود.


در ادامه بخوانید

گفتگو | تبعات نداشتن بیمه شخص ثالث (قسمت دوم)


 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->